tot va començar amb el regal d'una peça de col·l3ccionista: una boina blava del cos militar de sanitat alemany (Sanitätsgruppen). Tot i que sé que és de sanitat, no portava la insignia corresponent, així que em vaig dedicar a buscar-la per veure com era. Em vaig trovar amb aquesta pàgina web, dedicada a Star Trek, al Need For Speed i a l'exèrcit alemany (quina combinación més rara).
D'entre totes les insignies, es va cridar especialment l'atenció aquesta:
que estava identificada com: Fernmeldetruppe - Operative Information (Comunicació - Informació Operativa). Una estona més tard, intentava traduir de la wikipedia alemana el contingut de la pàgina referent a Operative Information. Intento definir-la:
La Informació Operativa, Guerra Psicològica o Defensa Psicològica tracta sobre els mètodes i missatges emprats per l'enemic per a influir en el comportament de la població civil i de la influècia pròpia sobre l'enemic, així com les mesures d'aquesta influència.
El seu objectiu és facilitar les operacions de les forces armades pròpies. Per a això es fan servir aspectes de les ciències de la comunicació, la publicitat i les relacions públiques, així com tot tipus de mitjans de comunicació i discusió (difussió de missatges parlats mitjançant altaveus, ràdio, TV, pamflets, cartells, diaris, eMails, SMS, fòrums d'internet...)
Aquest tipus de maniobres, executades a prop de la posició de l'enemic, pretenen minvar la seva moral o bé facilitar els atacs propis per la desinformació les tropes enemigues.
Després de llegir això, ve al cap la figura de Joseph Goebbels, ministre de propaganda del govern de Hitler, gran publicista i que va passar a la història per ser l'autor de frases tan famoses com:
Una mentida repetida mil vegades es converteix en una veritati per inventar les desfilades nocturnes amb torxes enceses al ritme del (sempre malinterpretat) Wagner. És potser el cas de Wagner un dels que més s'han d'estudiar, donat que va creat una nova mitologia germànica en base a la difussió i repetició de les seves obres més conegudes (Tannhäuser, Der Ring des Nibelungen...) a l'Alemanya de l'època.
Goebbels portava a l'extrem el principi de repetició que fan servir les companyies de publicitat amb el mateix objectiu que ell: influir en el comportament (comprar un producte, votar a un partit...) de la població. Així, la vella cançó irlandesa Johnny I hardly knew ye es converteix en banda sonora d'una desfilada d'animals de pelutx cap a un monovolum nacional:
Les aplicacions de la intel·ligència i de l'estratègia militars són múltiples en l'àmbit empresarial. Fa poc menys d'un any que es va publicar el llibre "The 33 strategies of war", que acava de ser traduït al castellà, que ja està sobre el meu escriptori i que ve a ser l'enèsima revisió de l'edició comentada per a directius de "L'art de la guerra" de Sun Tzu.
Donat que la gestió i l'administració es basen en l'existència dels següents tres plans:
- Pla estratègic,
- Pla anual i
- Pla de màrketing,
no té sentit entendre les organitzacions sense la perspectiva de la comunicació. De fer, els autors afirmen que una organització pot sobreviure sense pla estratègic, simplement orientant el seu pla de màrketing al llarg termini. Les grans companyies ho tenen clar ((web denúncia): l'estudi i el control del comportament són la seva font d'ingressos.
Els creatius poden ajudar a assolir aquests objectius, però sense els coneixements necessaris sobre el comportament, la web i els nous models de comunicació, només crearan un bonic dibuix. És necesari conèixer com els potencials clients reben la informació en els nous mitjans i com la processen per a explotar nous canals de comunicació. També en l'àmbit de l'ensenyament: si sabem com s'aprèn on-line, podrem optimitzar els contiguts per al seu consum (aprenentatge).
M'estic plantejant molt seriosament canviar de professió :)